Geschatte leestijd: 5 minuten

Je kunt er niet meer onderuit. Rotterdam is booming. De Maasstad heeft afgelopen decennia een gedaantewisseling ondergaan. Mensen die en masse naar het altijd trendy Amsterdam vertrokken, komen inmiddels met hangende pootjes terug naar de stad die ze een paar jaar geleden in alle haast ontvluchtten. En met goede reden. Rotterdam is van een grijze, harde en inspiratieloze havenomgeving opgebloeid tot een creatieve, innovatieve, multiculturele plek waar iedereen wil wonen en werken.

Toenemende belangstelling voor Rotterdam

Het is geen nieuws: Rotterdam is in ontwikkeling. Al minstens 20 jaar werkt de stad hard aan uiterlijke vernieuwing van de eens zo grauwe arbeidersstad. En met succes, zo blijkt uit de vele internationale awards die Rotterdam inmiddels heeft ontvangen. Internationale instituten en gerennommeerde media prijzen de stad vanwege zijn dynamiek, ambiance, geschiedenis en architectuur. Een paar voorbeelden:

  • Academy of Urbanism verkoos Rotterdam tot Europese Stad 2015. De stad werd beoordeeld op aspecten als aantrekkelijkheid, economie, duurzaamheid, welzijn en bereikbaarheid (november 2014).
  • Lonely Planet plaatste Rotterdam in top-5 ‘top cities in the world’. Beoordelingscriteria waren architectuur, aanbod van kunst & cultuur, en uitgaansgelegenheden (oktober 2015).
  • The Wall Street Journal heeft Rotterdam uitgeroepen tot de ‘coolste stad van Nederland’ en benoemt de meest coole plekken in de stad van dit moment (oktober 2016).
  • CNN Travel bespreekt 13 redenen waarom je de Maasstad zou moeten bezoeken (juni 2017).

Niet zo vreemd dat er al talloze blogs zijn verschenen over de nieuwste hotspots van Rotterdam. Maar wat is er in de afgelopen decennia dan precies veranderd? Wat maakt Rotterdam nu ineens ‘the place to be’?

1. Rotterdams uitgaansgebied verspreid over de stad

De Rotterdamse binnenstad stond lange tijd niet bekend om zijn gezellige cafés, kroegen, leuke eettentjes en luxe sterrenrestaurants. Dat kwam vooral omdat het centrum niet veel verder reikte dan de Koopgoot, Lijnbaan en de Coolsingel.

Inmiddels strekt het uitgaansgebied in zuidelijke richting tot (ver) over de Maas, richt het Westen zich op innovatieve creatievelingen, is Rotterdam-Oost een toevluchtsoord voor sporters, natuurliefhebbers en Bourgondiërs en is er voor jonge families van alles te beleven in het hippe, kindvriendelijke Rotterdam-Noord. Kortom, voor ieder wat wils.

Bovendien kregen (horeca)-ondernemers vrij spel om hun eigen ideeën uit te werken en te experimenteren. Dit leidde tot het openen van de indrukwekkende Markthal, de culinaire broeiplaats Fenix Food Factory en de heropleving van winkelgebieden op de Witte de With en de Meent. Het eens zo gesloten Rotterdam ademt met de komst van zulke initiatieven plotseling een nieuwe, sociale en gemoedelijke sfeer uit.

Vooraanzicht van de Markthal, door Exmpletree, gelicenseerd onder CC BY-SA 3.0

2. Rotterdam heeft een optimaal startupklimaat

Rotterdam heeft daarnaast in de afgelopen decennia een ideaal startupklimaat opgebouwd. De handen-uit-de-mouwen-mentaliteit draagt bij aan het omzetten van dromen en ideeën naar inspirerende, startende ondernemingen.

Het havengebied functioneert als spin in het web. De haven levert de benodigde clientèle. Het gebied biedt ruimte aan tientallen multinationals, die altijd op zoek zijn naar manieren om te innoveren. Een investering in een startup met een concreet en realistisch bedrijfsplan is dan (redelijk) snel gemaakt. De afgelopen jaren zien we immers steeds vaker dat kleine startups via multinationals het levenslicht zien. Mocht de financiering op deze manier niet lukken, dan kun je in het Rotterdamse havengebied altijd nog terecht bij een investeringsfonds als het First Dutch Port Fund en het Erasmus Centre for Entrepreneurship.

En daar bleef het niet bij. Door de komst van nieuwe en meer startups ontstaan er automatisch de zogenaamde startuphubs en coworking spaces. Rotterdam kent een scala aan gezamenlijke flexplekken en werkruimtes voor startups. Niet alleen is het als startende ondernemer handig om tussen de bedrijven – en potentieel nieuwe klanten – te zitten. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat flexibiliteit op de werkvloer de motivatie, creativiteit en de productiviteit van medewerkers vergroot. Reden genoeg dus om een coworkingplek als nieuwe werkruimte te overwegen.

In Rotterdam kun je o.a. terecht bij 42workspace, Startup Foundation, Kleinhandel, CIC Rotterdam, The Rotterdam Collective, Spaces en Impact Hub Rotterdam.

3. Omgaan met klimaatverandering

De nuchtere Rotterdammer is niet gauw onder de indruk, maar als grote jongens zoals The New York Times and ‘give that man an oscar’ Leonardo DiCaprio de stad als voorbeeld noemen, dan heeft dat wel degelijk impact.

De NY Times en Leo spreken hun waardering uit over het watermanagement dat de Rotterdamse gemeente toepast. Vanwege klimaatverandering is de kans op overstromingen aanzienlijk toegenomen. Als havenstad kun je dan niet veel anders dan het wiel opnieuw uitvinden en een compleet nieuwe aanpak voor waterbestrijding bedenken.

Naast de noodzaak van goed watermanagement, gaat er veel aandacht uit naar duurzamere alternatieven om klimaatverandering tegen te gaan. Hoe kunnen we ons gedrag aanpassen zodat het geen negatief effect heeft op het milieu? Vaak genoemd is bijvoorbeeld het oude subtropische zwemparadijs Tropicana, dat van verlaten pand is omgebouwd tot BlueCity. Door het naleven van de ‘blauwe economie’ wordt hier niets weggegooid en alles hergebruikt. Je ziet er daardoor van alles: van op koffiedrab groeiende zwammen tot bananenschillen die de basis vormen voor tassen.

Andere initiatieven die duurzaam, biologisch of organisch produceren: Fenix Food Factory op Zuid (lokale producten), Marché 010 in Noord (32 verskramen), en de talloze sociale stadstuinen die verspreid over de stad biologische groenten en fruit verbouwen.

4. Woningmarkt op zijn kop

In een artikel over de ontwikkeling van Rotterdam, kunnen de veranderingen op de woningmarkt niet onbesproken blijven. Het AD kopte laatst dat de gemiddelde Rotterdamse woning binnen zes weken verkocht is. De hele woningmarkt staat op zijn kop.

Dit betekent wel dat het voor starters steeds lastiger wordt om die woningmarkt te betreden. Het is simpelweg niet meer te betalen. Zeker aangezien je nog maar 1% extra in je hypotheek kunt opnemen en de rest van de kosten – naast de aankoopprijs – dus met eigen geld moet financieren. Vanaf 2018 vervalt zelfs die 1% en moeten alle bijkomstige kosten uit eigen zak komen.

Die toegenomen populariteit van Rotterdam heeft dus ook zo zijn nadelen voor starters. Huiseigenaren wrijven aan de andere kant vooralsnog in hun handjes: zij kunnen de hoofdprijs vragen. Veel mensen kiezen er dan ook voor om nu hun huis te koop te zetten.

Naast de vele appartementen en woningen die particulieren aanbieden, zijn er tal van nieuwbouwprojecten in ontwikkeling en staan er nog meer op de planning. En nog overstijgt de vraag het aanbod. Want oh ja, Rotterdam is booming. Dat wisten we, en dat zien we ook terug aan de toestroom van nieuwe mensen die hier hun geluk komen zoeken en aan oude bekenden die hun hippe, overbetaalde en veel te kleine Amsterdamse studio weer omruilen voor een loft of benedenwoning bij de Maas.

Al met al lijkt het er dus op dat Rotterdam inderdaad een gedaantewisseling heeft ondergaan. Nu nog benieuwd naar de architectonische hoogstandjes? Zoals de Euromast, Centraal Station en de Erasmusbrug? Ras-Rotterdammer Martin van Waardenberg weet als geen ander hoe hij zijn stad nog verder kan aanprijzen en nog meer toeristen te trekken. Dus we laten het woord aan hem:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *